top of page

תקשורת בינאישית

תקשורת היא הדרך בה אנו מעבירים מסרים לסביבה, כאשר תקשורת מילולית ייחודית לבני האדם, ובעצם הינה הבסיס לרוב האינטראקציות שלנו ביום יום. ניתן לפרק תקשורת למספר שלבים המתארים את התהליך שעובר המידע שאנו מעבירים, החל מהעברת המסר על ידינו, האופן שבו הוא נקלט, והאופן שבו הוא מקודד, או בשפת יום יום  מתפרש, ע״י מקבל המסר. למרות שבמקרים רבים אנו מצליחים להעביר מסרים בקלות לסובבים אותנו, במקרים אחרים נוצרות "תקלות" המתבטאות במקרים בהם אין אנו מצליחים להעביר את המסר כפי שרצינו. מסיבות שונות, שקשורות לתהליכים שקורים במהלך תקשורת בין-אישית, קורה והמסר איננו עובר או שאינו מתקבל כראוי. התוצאה של מקרים אלו היא שאנו עלולים להרגיש מתוסכלים, כעוסים, נעלבים ועוד. במקרים רבים, ריבים הם תוצר של תקשורת לא מוצלחת.

 

אם ניקח שני בני אדם אשר רבו על משהו מסוים, ונשאל אותם מה היתה חוויתם ומה לדעתם גרם לריב, נקבל לרוב שני סיפורים שונים. כל אחד חווה את הסיטואציה מנקודת המבט שלו, וכל אחד מהצדדים יפענח ויגיב לתקשורת לא באופן ישיר לתוכן, אלא עפ"י המשמעות שהוא מייחס למסר. זוגות רבים מתארים ריבים חוזרים ונשנים על דברים, שעל פניהם נראים טריוויאלים, כגון עבודות בית או הורדת הזבל, אך בפועל ריבים אלו לרוב גורמים לתסכול וכעס גדול, אשר מתחזקים ככל שהריב חוזר על עצמו. האם באמת הזוגות רבים על מי מוריד את הזבל?

 

ובכן, במקרים רבים התשובה היא לא. אם תבקש מאנשים להסביר מה המשמעות או הסימבוליות לזבל, תגלה שיש בו ערך רגשי. בן או בת זוג יכול לתאר שבקשת הורדת הזבל נחווית על ידו כפקודה ולכן הוא מתנער ממנה, מנגד הצד המבקש יכול לתאר שהורדת הזבל מייצגת שיתוף פעולה, שבן או בת זוג מוכנים ובפועל לוקחים חלק פעיל במטלות הבית. מכיוון שכל אחד מהצדדים לא מבין את החוויה של האחר, התקשורת מתפספסת, ובכך איננה יעילה. כלומר כשאחד מבני הזוג מבקש מהשני שיוריד את הזבל, הוא צריך לחשוב על האופן שבו הוא מעביר את המסר, באופן שזה שמקבל את המסר מבין את משמעות הבקשה, וחווה אותה כבקשה ולא פקודה.

במידה ואנו מוצאים את עצמינו עם חוויה "שלא מבינים אותנו" באופן שחוזר על עצמו, עם אנשים מסוימים או באופן כללי, כדאי לפנות לעזרה. תקשורת טובה, מאפשרת תפקוד טוב יותר בכל תחומי חיינו.

bottom of page